onsdag 16 juli 2014

Notiser Juli 2013


Notiser Juli 2013

Malmö Aviation startar flyglinje till Åre/Östersund

Malmö Aviation startar linjen Stockholm – Östersund. Det är Malmö Aviations första nya linje på tio år. Tidigare i år lanserade Malmö Aviation planerna på att starta trafik mellan Bromma och Östersund/Åre.

Både Nextjet och Östersundsflyg har försökt tidigare och gett upp och med bara ett flygbolag på sträckan har priserna varit högre än på andra jämförbara destinationer, menar bland annat näringslivet i Östersundsregionen. Man startar nu en linje mellan Åre Östersund Airport och Bromma Stockholm Airport, säger Björn Lundberg, kommersiell chef hos Malmö Aviation.                    

Premiärturen blir den 2 september och tidtabellen innehåller upp till fyra dagliga rotationer.

På sikt räknar Malmö Aviation även med att lägga till trafik på lördagar för att ytterligare förstärka tidtabellen.  
                 
Malmö Aviations flotta med Avro RJ100 är uppbunden i bolagets trafik på övriga destinationer så inledningsvis ska linjen flygas med SAAB 2000 från Braathens Regional, som nu stationerar kabinpersonal i Östersund.

Vid högsäsong och andra tillfällen då behov finns kan även ordinarie flygplansflotta sättas in på sträckan för att öka kapaciteten.                    

Huvudkonkurrenten SAS flyger i snitt sex gånger per dag med en Boeing 737-600 eller 737-800.
En del av de mindre belastade avgångarna flygs med en Boeing 717 från Blue 1.
Tillsammans kommer SAS och Braathens att producera cirka 1 300 stolar per dag i varje riktning.

Källa: Flygtorget.se
-------------------------------------------------------------------------

Stöd till mindre flygplatser tillåtet i framtiden

Inga skattepengar till mindre regionala flygplatser.

Det finns en överetablering av flygplatser i Europa och alldeles för många av dem hålls under armarna med skattemedel. Det var utgångspunkten för den utredning om mindre regionala flygplatser som EU:s konkurrenskommission satt igång.


När nyheten om vad de tänkte föreslå läckte ut, sågs det som ett dråpslag mot merparten av de regionala flygplatserna i Sverige:  Det skulle inte längre vara tillåtet med offentligt stöd till flygplatserna.


Det skulle i så fall inneburit att i princip alla de 36 flygplatser i landet som Swedavia inte äger, skulle behöva läggas ner. Nu har kommissionens förslag kommit och det är inte riktigt så oroande som många trott.

I korthet innebär förslaget att det även fortsättningsvis är tillåtet att stötta en regional flygplats med skattepengar om den ”en nödvändighet för god tillgänglighet till regionen där den ligger”.

Ett visst hot hänger också kvar eftersom det fortsatta stödet bara gäller för flygplatser med mindre än 200 000 passagerare per år. Även där är det otydligt vad kommissionen menar.     


Varför just flygplatser, som är en del av infrastrukturen på samma sätt som vägar, järnvägar, broar och annat ska bära sina kostnader själva, ger inte EU-kommissionen något svar på.
Det är mycket som står på spel om man börjar plocka med flygplatserna. Tillgängligheten för sjuktransporter till exempel.
Vi tycker att det är knasigt att EU lägger sig i hur vi sköter våra svenska flygplatser, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser, SRF, till Flygtorget.    

Förslaget är nu ute på remiss och analyseras av det svenska näringsdepartementet som inom tre månader ska svara på vilka konsekvenser det får för Sverige.        
De tio flygplatserna inom Swedavia berörs inte av EU-förslaget.


Källa: Flygtorget.se
-------------------------------------------------------------------------

Trafikverket granskar flygförseningar i Gällivare.

Trafikverket tittar nu närmare på flygförseningarna på Gällivare flygplats.
- Varje försening är en för mycket, säger Johan Holmér, Trafikverket.

Under juni månad har antalet flygförseningar varit ovanligt många i Gällivare, vilket Kuriren uppmärksammade i slutet av förra veckan.

Enligt Trafikverkets undersökning som initierades av artikeln har det förekommit 20 förseningar på Gällivare flygplats under juni månad, varav några på mer än en timme.
Det är alldeles för mycket, menar Trafikverket som kommer att hålla ett extra vakande öga på Gällivare flygplats i sommar avseende operatören Next Jet:s tidspassning på linjen Gällivare - Arlanda.

Flyget är en viktig lokal och regional funktion som måste fungera för att inte tredje part ska drabbas menar han. Trafikverket har ansvaret för att de avtal som verket tecknat, blir uppfyllda.

Källa: Kuriren.nu
-------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar