onsdag 16 juli 2014

Notiser Juli 2014


Notiser Juli 2014

Flygskatt hämmar tillväxten

Flyget möjliggör möten mellan människor, och därmed utveckling, tillväxt och välbefinnande.
Miljöpartiet föreslår att en flygskatt införs, vilket allvarligt skulle hämma tillväxten, minska sysselsättningen och dessutom riskera att bli en förlustaffär för staten.

Detta framkom under Almedalsveckan i Visby på Gotland, där kommunala, regionala och nationella företrädare för politiken, näringslivet och den civila sektorn samlats för att prata samhälle och utveckling.

Vi har inte råd att isolera oss mot omvärlden, eller avskärma vissa delar av landet från de andra.
Sveriges 42 flygplatser och alla inrikes och utrikes flyglinjer är avgörande för regionernas och kommunernas tillväxt och utveckling. Miljöpartiet vill införa flygskatt.

Det innebär att en särskild avgift läggs på flygbiljetten för varje flygpassagerare, alternativt en höjning av momsen på flygresor. Detta skulle på ett allvarligt och drastiskt sätt påverka Sveriges konkurrenskraft.

I en ny rapport från Svenskt Flyg presenterar vi bland annat en analys den internationella flygorganisationen IATA lät göra 2013 av Miljöpartiets förslag om en skatt på internationella flygresor till eller från Sverige på 110 kronor inom EU och 270 kronor på resor utanför EU.
Det totala passagerarantalet riskerar att minska med 2,4 miljoner passagerare per år.

Över 17 000 arbetstillfällen skulle kunna försvinna i hela den svenska ekonomin, statens intäkter skulle minska med 5,6 miljarder kronor och BNP skulle falla med 11,5 miljarder kronor.

Detta ska vägas mot de nyttor som lyfts fram.
Miljöpartiets flygskatt skulle innebära 0,2 % minskning av de totala klimatutsläppen och 3,5 miljarder kronor i skatteintäkter.

Sveriges geografiska läge går inte att påverka. En flygskatt skulle innebära att vi ensidigt försvårar för oss själva.
Landets kommuner och regioner som är beroende av flyg, och alla vi som behöver flyga för att sköta våra jobb och utvecklas som människor, kommer att drabbas.

Citerat från:
Anna Wilson, generalsekreterare, Svenskt Flyg och Niklas Nordström, ordförande, Svenskt Flyg

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Den upphandlade trafiken behöver mindre flygplan


Den upphandlade flygtrafiken producerar för många tomma stolar.
Trafikverket vill därför ge flygbolagen möjlighet att anpassa flygplanstyperna efter den verkliga beläggningen.

Det kan komma att öka intresset från utländska flygbolag med varierande flottkapacitet att lämna anbud.

Just nu pågår upphandlingen av flygtrafik för de kommande fyra åren.

Statistik från de senaste åren som visar att på samtliga linjer som ingår i den upphandlade trafiken ligger kabinfaktorn betydligt lägre än genomsnittet för inrikestrafiken i Sverige.

Störst beläggning har linjen från Arlanda till Sveg där Avies Sverige flyger en Jetstream 32 som fylls till cirka 65 procent.

Sträckan Arlanda – Hemavan bara lyckas fylla 50 procent av de stolar som Trafikverket kräver i upphandlingen.


I dagsläget flygs den upphandlade flygtrafiken av Nextjet som använder SAAB 340 med 33 stolar och ATP med 68 stolar medan Avies Sverige och Direktflyg flyger Jetstream 32 med 19 stolar ombord.

- Alla EU-registrerade flygbolag med ett godkänt driftstillstånd för de aktuella linjerna kan lämna anbud på hela eller delar av trafiken.

Anbudstiden går ut den 30 september och i början av nästa år ska det vara klart vilket eller vilka flygbolag som får uppdragen. Avtalet löper sedan från oktober 2015 och fyra år framåt.

Följande sträckor ska upphandlas och de flygs idag av följande flygbolag:
Östersund-Umeå, Direktflyg
Torsby-Hagfors-Arlanda, Avies Sverige
Sveg-Mora-Arlanda, Avies Sverige
Lycksele-Arlanda, Nextjet
Vilhelmina-Hemavan-Arlanda, Nextjet
Gällivare-Kramfors-Arlanda, Nextjet
Pajala-Luleå, Avies Sverige
Arvidsjaur – Arlanda är inte med i den aktuella upphandlingen eftersom Nextjet flyger linjen själva, på kommersiella villkor, enligt den allmänna trafikplikten.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------
Nedläggning av Bromma hotar regionala flygplatser

Brommas framtid är inte enbart en fråga för Stockholm.
Ett stort antal flygplatser runt om i landet drabbas om Bromma läggs ner, det menar både politiker och näringsliv.

Bromma har gång på gång varit nedläggningshotat och även i årets valrörelse har flygplatsen blivit ett slagträ, trots ett avtal som sägs garantera verksamheten fram till 2038.

Just nu är det Miljöpartiet som utlovar en nedläggning inom tre år och 50 000 nya bostäder på flygplatsområdet – om partiet kommer till makten efter valet i höst.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Malmö Aviation flyger Östersund - Berlin

Malmö Aviation flyger sedan i höstas mellan Östersund och Bromma.
Nu utökas närvaron med säsongstrafik från Östersund till Berlin. Den andra oktober går premiärflygningen. Man flyger direkt från Östersund till Berlin torsdagar och söndagar.

Flygtiden Östersund - Berlin är 2 timmar och tio minuter och genomförs med Malmö Aviations Avro RJ100.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Nextjet pusslar bland linjerna i Norrland

Två avgångar om dagen mellan Örnsköldsvik och Arvidsjaur under högsommarperioden.
Nextjet slingar om den befintliga linjen till Stockholm och skapar ny trafik.

Nextjet drar om den vanliga linjen mellan Arvidsjaur och Arlanda och byter Lycksele som mellanlandningsplats mot Örnsköldsvik.

Det ger Ö-vik en extra avgång till Stockholm under sommarperioden.
Pusslet fortsätter i och med att Gällivare maskinen mellanlandar i Lycksele istället för i Kramfors under samma period.

Kramfors däremot får klara sig utan trafik under perioden 6 juli till 1 augusti.
Flygningarna genomförs som vanligt med en ATP med 68 stolar ombord.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Nytt flyg mellan Sundsvall och Göteborg

Den 22 september börjar Nextjet trafikera linjen Sundsvall-Göteborg med, till en början, 20 turer per vecka.

Linjen mellan Sundsvall och Göteborg knyter ihop två större städer som annars enbart nås genom mellanlandning.

Att Nextjet startar trafiken från Sundsvall till Göteborg kommer som en direkt reaktion på indikationerna att Direktflyg lägger ner linjen efter sommaren.

Linjen kommer att trafikeras med en tur & retur morgon och kväll, måndag till fredag, med avgångstid från Sundsvall klockan 06.25 samt 16.25 och retur klockan 08.30 samt 18.30.

Flygplanstypen som kommer att användas är en Saab 340 med plats för 33 passagerare.
Flygtiden är 1,5 timmar.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar