onsdag 16 juli 2014

Notiser September 2013

Notiser September 2013

Charternyhet för inlandet

Nästa år blir det direktflyg mellan Östersund och Kroatien.

Med början i maj 2014 blir det avgångar från Östersunds flygplats till Split. Bakom står Kroatienspecialisten.
Flygplatschefen Susanne Norman uppger till Östersunds-Posten att direktflyget är hett efterlängtat.

Nästa års planerade flygningar hoppas hon kunna utveckla till att även omfatta flyg vintertid, och då till andra destinationer.

Källa: VK.se
--------------------------------------------------------------------
Flyghistoria i Nordmaling

Linjeflygs första flygningar 1957 på Olofsfors, Normalings flygfält uppmärksammades vid en sammankomst.

Det berättades och visades bilder om historiska flyg-händelser i Sverige och speciellt Olofsfors flygfält i Nordmaling.

Det framkom bland annat att både Nordmalings/Ö-viks innevånarna är intresserad av att någon form av flygverksamhet borde återupptas på de gamla anrika flygfältet i Olofsfors Nordmaling.
Det pratades om att eventuelt bilda en intressegrupp för att undersöka olika möjligheter att få igång flygverksamhet.

Närvarade gjorde även ordföranden i Nolaskogs Flygveteraner, Alf Johansson.

Källa: Allehanda.se
--------------------------------------------------------------------

Första investeringen i Sälens flygplats klar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 augusti 2013 Tidigare i år blev, något överraskande, miljötillståndet för den tilltänkta nya flygplatsen i Sälen klart.
Det har medfört att kommunen nu aktivt stöttar planerna och skjuter till den mark som behövs.
Det är allmänflygets 1 200 meter långa, befintliga rullbanan som ska bli basen för en ny flygplats vid Mobergskölen, strax utanför Sälen.

Miljödomstolen har godkänt maximalt 11 000 flygrörelser per år och det täcker väl det behov som initiativtagarna till flygplatsen räknar med.
Man har tidigare fått ett 4C-tillstånd av Transportstyrelsen och tänker därför bygga en bana på 2 500 meter.
Detta för att kunna ta emot flygplan upp till Boeing 737 och Airbus 320-familjen.

Det är de flygplan som lågkostnadsbolagen oftast använder, sa initiativtagaren Jonas Nilsson när Flygtorget senast rapporterade om saken.          

De första beräkningarna för att förlänga banan och bygga nödvändiga terminalbyggnader har stannat på mellan 800 miljoner och en miljard.
De pengarna finns ännu inte men ett första, om än blygsamt, bidrag har Malungs-Sälens kommun levererat.          
Men kommunen är samtidigt tydlig med att några ytterligare investeringar eller driftspengar, blir det inte i framtiden.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------
Malmö Aviation utmanar SAS på Östersund

Många har försökt utmana SAS på sträckan Östersund – Stockholm men ingen har haft uthålligheten.

Igår den 2 september premiärflög Malmö Aviation sträckan och räknar med att lyckas med vad bland annat Östersundsflyg och Nextjet misslyckats med.
Klockan 06.55 startade Malmö Aviation trafik från Östersund till Bromma.

Det var en SAAB 2000, målad i Malmö Aviations färger med 34 passagerare ombord som gjorde premiärturen.
Skillnaden mellan turboprop och våra vanliga Avro-maskiner är knapp märkbar på sträckan.
Det handlar om max ett par minuter långsammare med en SAAB 2000.        

Med en produktion på 50 stolar i varje riktning och sammanlagt 400 stolar per dag på de fyra rotationerna, gör Malmö Aviation en medvetet försiktig start.
På sikt blir det även jettrafik och sedan kommer flygningarna att växla mellan turboprop och jet när trafiken väl är etablerad.        
Östersund – Stockholm är en av de få linjer i landet där SAS har haft monopol, vilket har drivit upp biljettpriserna.

Malmö Aviation har anställt 13 personer i Östersund till både kabin och marken och även öppnat en lounge.

Hittills har SAS haft i princip monopol på transfer mellan norr och söder.
Marknaden på Östersund är cirka 380 000 passagerare per år och dem tänker vi ta upp kampen om nu.        

Huvudkonkurrenten SAS flyger i snitt sex gånger per dag med en Boeing 737-600 eller 737-800.
En del av de mindre belastade avgångarna flygs med en Boeing 717 från Blue 1.
Tillsammans kommer SAS och Braathens att producera cirka 1 300 stolar per dag i varje riktning.


Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------
Ryanair lockar turister till Skellefteå

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 augusti 2013 Nio utrikesdestinationer och upp mot 300 000 passagerare innan året är slut.
Siffrorna för Skellefteå Airport pekar uppåt och flygplatsen är bäst bland Ryanairs flygplatser på att locka resenärer från utlandet.
Det är tre år sedan, 2010, som Swedavia släppte ansvaret för flygplatsen i Skellefteå.

Kommunen betalade symboliskt en krona men det vara många som inte var särskilt förtjusta över att behöva ta eget ansvar för flygtrafiken.
Men på bara tre år har flygplatsen utvecklats, från att ha varit uteslutande en inrikesstation med i huvudsak SAS som kund och trafik till Stockholm, till att etablera både linjetrafik och charter till utlandet.

Den stora stötestenen för många av de regionala flygplatser är att de reguljära utrikeslinjer som eventuellt finns, enbart har utresande passagerare.
Skellefteå är en av få flygplatser som lyckats locka spanjorer att resa till norra Sverige på linjen från Barcelona som Ryanair flyger två gånger i veckan.

På två år har Ryanair transporterat 40 000 passagerare till och från Skellefteå.
Även passagerartillväxten fortsätter och har, enligt preliminära beräkningar ökat med 50 procent sedan 2010, från 200 000 till beräknade 300 000 för hela 2013.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------


Sverige först i världen med fjärrstyrda torn

Tekniken är klar och utprovad, allt är förberett och nu väntar LFV på ett godkännande av Transportstyrelsen.
Sedan är det meningen att flygtrafiken på Örnsköldsvik ska skötas från Sundsvall.
På sikt kan det bli fråga om att fjärrstyra ytterligare 11 flygplatser därifrån, uppger SAAB presenterar r-TWR System.


På en skylt på Örnsköldsviks flygplats står det att flygplatsen snart är först i världen med fjärrstyrd flygledning, Remote Tower Services, RTS.
Fortfarande saknas ett godkännande från Transportstyrelsen men när det kommer går försöket med fjärrstyrd flygledning över i skarpt läge.     

När klartecknet kommer ska flygtrafiken i Örnsköldsvik styras från Sundsvall.
Flygledarna på en regional flygplats har ansvar för trafiken upp till 1 500 meters höjd, sedan tas den över av flygledningscentralerna.

I Sundsvall, där tekniken provats ut och som på sikt även den kan bli en fjärrstyrd flygplats, finns 14 hd-kameror tillsammans med ytterligare två fria kameror.

Signalerna, bilderna, från kamerorna har två olika överföringssystem till flygledaren som ser flygplatsen på 14 skärmar i ett Remote Tower Center.        
Motsvarande teknik finns installerad på flygplatsen i Örnsköldsvik.

Kostnader för flygledningen är betydande och kan vara ett hinder för att utvecklas med mer trafik och längre bemanningstider.
Samtidigt blir det en betydligt bättre arbetsmiljö för flygledarna själv.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Fritidsresor utökar charterflygningar från Umeå.

Fritidsresor presenterade i dag, 4 september 2013 vid en presskonferens sina utökade charterflygningar från Umeå.
Det blir dubbel kapacitet från 4 500 till 9 000 resor.
Nya resmål är Rhodos och Bodrum, men på sikt räknar charterbolaget med resor till Mexiko och Thailand.

Källa: vk.se
--------------------------------------------------------------
Umeå blir charterbas

Fritidsresor kommer att ha dubbelt så många resor från Umeå nästa år. Dessutom blir Umeå bolagets charterbas.

Bakgrunden till Fritidsresors stora satsningen på Umeå Airport är att fler resenärer vill flyga direkt till sin destination utan att behöva byta flyg.
Umeå blir nu den femte charterbasen i landet.

Resejätten Fritidsresor gör nu sin i särklass största satsning i Umeå.
Antalet resenärer ska fördubblas nästa år och på lite sikt väntar direktflyg till Mexiko och Thailand.

Allt fler resenärer vill åka direkt till sin destination utan att behöva byta flyg och på så sätt förlora tid.
Det i sin tur har medfört att de regionala flygplatsernas betydelse för chartern ökat dramatiskt.

Källa: @vk.se
--------------------------------------------------------------
Charternyhet för inlandet

Nästa år blir det direktflyg mellan Östersund och Kroatien.

Med början i maj 2014 blir det avgångar från Östersunds flygplats till Split. Bakom står Kroatienspecialisten.

Källa: @vk.se
--------------------------------------------------------------
Tandemhopp Umeå Fallskärmsklubb.

Åtta år och fallskärmshoppare.
Oliver Nylund gjorde tidigare i sommar sitt första fallskärmshopp.
Han är bara åtta år och därmed en av landets yngsta hoppare.

Oliver hoppade tillsammans med den mycket rutinerade Micke Andersson från 4 000 meters höjd.
Olivers pappa Jonas Nylund är också han en erfaren fallskärmshoppare med 500 hopp bakom sig.

Källa: vk.se
--------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar