tisdag 18 juni 2013

Notiser Juni 2013

Nyheter och notiser Juni 2013
--------------------------------------------------
DC 3 i Kramfors

Höga kusten Airport hade på lördagen 2013.06.29 besök av föreningen Flygande veteraner från Bromma flygplats i Stockholm för ett besök på Box Whiskyfestival. Föreningens DC 3:a Daisy gästade flygplatsen.

Källa: Allehanda.se
---------------------------------------------------

Inget stöd för flygutbildning i Arvidsjaur

Det blir ingen statligt finansierad trafikflygarutbildning i Arvidsjaur.
Myndigheten för yrkeshögskolan anser att Lunds universitets trafikhögskola är ett bättre alternativ.
Arvidsjaurs kommuns planer är att fortsätta jobba med flygrelaterade utbildningar.

Fokus ligger då på iordningställande av ansökan för helikopterpilotutbildning.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------

EU-förslag hot mot regionala flygplatser

Ett kommande förslag från EU-kommissionen innebär ett hot mot de 33 av de 36 regionala flygplatserna. Det anser Sveriges Regionala Flygplatser.

EU-kommissionen planerar en åtstramning av reglerna kring finansieringen av flyganläggningar, av konkurrensrättsliga skäl.

Enkelt uttryckt vill man förbjuda regioner och kommuner att stödja flygplatser ekonomiskt, eftersom man menar att detta snedvrider marknaden.
I praktiken riskerar kommissionens logik i stället att radera ut en lång rad småflygplatser, vilka är en förutsättning för ett antal svenska regioners livskraft.

EU-kommissionen skriver dock att i många regioner inom EU krävs det regionala flygplatser.
Detta är särskilt fallet för Sverige där långa sträckor ofta måste täckas med flyg.
Förslaget väntas inom kort.

Källa: Sundsvalls Tidning/ Expressen
--------------------------------------------------

Amapola håller postflyget i luften

Vid midnatt är parkeringen utanför terminal 3 på Arlanda fylld av fraktmaskiner.
Under ett par hektiska timmar lastas ankommande och utgående post om, innan de 15 flygplanen återvänder till sina utestationer. Varje natt samma rutiner.

Flygbolaget Amapolas startades 2004 med målsättningen att ta hand om den post som måste transporteras med flyg för att hinna fram från en dag till en annan.

Det är ungefär 20 procent av den sammanlagda mängden post och paket under ett dygn som nattflygs till tolv destinationer runt om i landet och merparten av den passerar Arlanda.

Flottan består idag av elva egna Fokker 50 och Amapola.
Nio av dem går oavbrutet i trafik, en är backup och en flyger passagerartrafik på Direktflygs linje mellan Sundsvall och Göteborg.

Samtliga fraktmaskiner är ombyggda passagerarflygplan med 56 kubikmeter lastyta och kapacitet att frakta sju ton gods.

Dessutom hyr Amapola in sex ATP från West Air och håller därmed 15 flygplan i gång varje natt i posttrafiken.


Under dagtid är flygplanen utspridda på nio olika utedestinationer:
Kiruna, Umeå, Sundsvall, Karlstad, Visby, Jönköping, Göteborg, Växjö och Malmö.
Vid tiotiden på kvällen är de lastade och flyger till Arlanda där de lossas och lastas på nytt.

Två av flygningarna är slingade förbi Arlanda och fraktar posten direkt mellan Göteborg och Umeå och Malmö och Sundsvall, alla övriga dyker upp på Arlanda.

En Fokker och en ATP i standby om något skulle inträffa.
De flyger sedan de sista rutterna, när alla andra kommit iväg, tidigt på morgonen till Visby och Umeå.

Källa: Flygtorget
--------------------------------------------------

Ett steg närmare flygplats i Sälen

Miljödomstolen har godkänt ansökan om att få bygga en flygplats i Sälen.
Därmed har arbetet kommit ytterligare ett steg närmare att förverkliga Sälen- Trysil Airport. Prislappen är satt till under en miljard.

Miljödomstolens utlåtande ger tillstånd till 11 000 flygrörelser per år vilket väl täcker det behov som flygplatsen ska fylla.

Ett tidigare 4C-tillstånd från Transportstyrelsen finns och man tänker bygga en bana på 2 500 meter för att kunna ta emot flygplan upp till Boeing 737 och Airbus 320-familjen.
Det är de flygplan som lågkostnadsbolagen oftast använder.

Idag finns en 1 200 meter lång asfalterad bana, enbart avsedd för privatflyg.

Med den som bas ska en internationell flygplats byggas upp och de första beräkningarna landar på en kostnad på cirka 800 miljoner kronor.

Närmaste flygplats idag är Mora, 10 mil från Sälen.

Källa: Flygtorget
--------------------------------------------------

LFV överklagar upphandlingen av flygtrafikledning

Fem regionala flygplatser bytte nyligen flygtrafikledning från LFV till ACR.

Det skedde efter en gemensam upphandling men nu överklagar LFV den och menar att ACR inte har några resurser att ta över ansvaret för de fem flygplatserna.

Sedan 2010 är det fri konkurrens på den svenska marknaden flygtrafikledning.
Det har inneburit att den i särklass största och tidigare enda leverantören LFV nu kan utmanas av både svenska och utländska företag.

Hittills är det enbart svenska ACR som gjort en inbrytning och har tagit över driften i tornen på flygplatserna i Växjö, Örebro, Västerås och Trollhättan.

Nyligen gick dock ytterligare fem regionala flygplatser bland annat Skellefteå samman i en gemensam upphandling av flygtrafikledning.
Efter utvärdering av anbuden valdes ACR som därmed tar över de fem uppdragen från LFV.
Det innebär en sammanlagd besparing på 36 miljoner under de tre år som avtalet gäller.

Flygtrafiktjänst är oftast den enskilt största utgiften för en flygplats, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser i en kommentar.

LFV har nu överklagat och begärt en överprövning av upphandlingen.

Källa: Flygtorget
--------------------------------------------------
Malmö Aviation börjar flyga till Östersund

Östersund är en av få flygplatser i landet med bara ett flygbolag i trafik.
Det ändrar sig i höst när Malmö Aviation av allt att döma startar en linje till Bromma.
Enligt planerna blir det en blandning av jet och inhyrd turboprop-kapacitet från Braathens Regional.

Både Nextjet och Östersundsflyg har försökt konkurrera med SAS på sträckan Östersund – Stockholm.

Lokala flygbolaget Östersundsflyg gav upp 2010 och Nextjet slutade flyga den 1 juni förra året.
Sedan dess har SAS varit enda flygbolaget på sträckan och den uteblivna konkurrensen har medfört högre priser än på andra liknande sträckor. Men nu räknar Malmö Aviation med att starta trafik mellan Östersund och Bromma.

Det blir i så fall första gången på tio år som bolaget inviger en ny linje.
Då var det Umeå som tillkom på linjekartan, nu kan det alltså vara dags för ytterligare en norrlandsdestination.

Enligt planerna blir det trafikstart efter semestern med upp till fyra dagliga rotationer till Bromma.
SAS flyger idag i snitt sex gånger per dag till Arlanda med en Boeing 737-600 eller 737-800.
En del av de mindre belastade avgångarna flygs med en Boeing 717 från Blue 1.

Källa: Flygtorget
--------------------------------------------------

NextJet planerar för nya flygplan till flottan

Det är en del i konsolideringen efter samgåendet med Höga Kusten Flyg.
Man funderar på ATR eller Dash.

Planeringen inför framtidens flygplan är en del av det arbete som inleddes i slutet av förra året när Höga Kusten Flyg köpte Nextjet. Höga Kusten Flyg hade själva inga flygplan utan köpte in flygkapaciteten från Golden Air, numera Braathens Regional som fortfarande flyger sträckan mellan Örnsköldsvik och Arlanda.

Nextjets ATP flygplan ska förövrigt gå i trafik mellan Vilhelmina och Visby i sommar.
Då gör flygbolaget ett försök med sommartrafik från Norrland på lördagarna genom att utnyttja det faktum att flygplanet övernattar i Vilhelmina under helgerna.

Källa: Flygtorget
--------------------------------------------------

Direktflyg Kiruna – Arlanda i höst

I oktober återupptar Norwegian direktflygningarna mellan Kiruna och Stockholm Arlanda.
Flygningarna upptas i oktober och avgångar kommer att ske på daglig basis, utom lördagar.
Biljetterna börjar säljas redan under tisdagen.

I januari 2011 lade Norwegian ned flygningarna, och sedan dess har inte Norwegian haft någon verksamhet på Kiruna flygplats.

Källa: NSD

2013.06.25
--------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar