onsdag 16 juli 2014

Notiser Januari 2014


Notiser Januari 2014

Gällivare flygplats ska inte läggas ner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 december 2013

När EU-bidraget till förlängning av landningsbanan i Gällivare frös inne, uppstod ett rykte om att hela flygplatsen skulle läggas ner.
Ett rykte som visat sig svårt att göra sig av med.

Idag har man en bana på 1 710 meter och tanken var att förlänga till 2 400 meter.
Det skulle göra det möjligt att ta emot betydligt större trafik än idag.

Problemet är att större jetmaskiner inte kan starta härifrån fulltankade och med full last.
En förutsättning för att den drygt 50 miljonerna från EU skulle betalas ut var att kommunen och Boliden som driver den stora Aitikgruvan skulle vara helt överens.

Lapland Airport har idag tre flyglinjer och cirka 45 000 passagerare årligen.

Nextjet flyger till Arlanda via Kramfors och Direktflyg trafikerar sträckan Kiruna – Gällivare – Luleå i regi av Malmfältsflyg.
Dessutom flyger Amapola post varje natt och Scandinavian Air Ambulance har en räddningshelikopter stationerad i Gällivare. 
Det göra att den kommunala flygplatsen i det närmaste går ihop när det gäller driften.

Den gamla ILS utrustningen måste bytas ut senast 2015 och även lägga ny beläggning på banan.
En del av de kostnaderna låg inom ramen för EU-bidraget men nu får alltså kommunen betala allt själv.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Mer Jet Time på SAS inrikes

SAS har redan nu bestämt sig för att förlänga avtalet med Jet Time som i nuläget går ut i april.
Det innebär att allt fler svenska inrikeslinjer flygs med ATR72.

Jet Time ATR i SAS färger
Det är i första hand de tunnare linjerna och avgångar där passagerareunderlaget inte bär en Boeing 737, som SAS planerar in nya partners Jet Time.

Samarbetsavtalet löper visserligen i ett första skede bara fram till i vår men redan nu har det förlängts och Jet Time tar sig an allt fler av SAS kortlinjetrafik med en växande flotta av ATR 72-maskiner.       

Dessutom blir det ett ökat antal inrikeslinjer i Sverige som ska flygas av Jet Time i SAS färger.
Ett antal av dem flygs idag av Braathens Regional men byts nu ut mot den nya leverantören.       

Sommaren 2014 kommer Stockholm – Sundsvall att trafikeras med en ATR72-600 från Jet Time, men i SAS färger:


Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

SAS utökar i Skellefteå


Veckopendlare och tillfälliga besökare i Skellefteå får snart fler avgångar.
Från och med mars 2014 utökar SAS sina turer från fyra till fem på söndagar.

SAS Boeing 737
Det händer saker i Skellefteå. För några veckor sedan aviserade Ryan Air sin kommande linje mellan Skellefteå och London-Stanstead.
Nu meddelar SAS att de utökar sin trafik till fem turer på söndagar.

Skellefteå Airport
Den nya turen kommer att lämna Arlanda kl 18.40, landa på Skellefteå Airport kl 19.50 och avgå mot Arlanda igen kl 20.15.

Källa:  Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Tomtecharter elddop för Pajala Airport

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 december 2013 Fem Boeing 737 med tomteturister. Det tar Pajala flygplats emot under december månad. Det är första gången det landar så stora flygplan på landets yngsta flygplats.
Pajala Airport
Pajala Airport är landets yngsta flygplats, invigd 1999 och har i huvudsak haft linjetrafik till Luleå på programmet. Storleksmässigt hanterar flygplatsen Jetstream 32 och en del ambulans och allmänflyg. För sex år sedan förlängdes banan från 1 500 meter till 2 300 meter och tack vare det har flygplatsen i dagarna genomgått sitt elddop när det gäller större flygplan.
- Ja, genom samverkan med lokala entreprenörer har vi attraherat en researrangör att förlägga en serie av fem charterflygningar hit till Pajala Airport med Boeing 737-400/800 under december. Det är första gången vi har så stora flygplan här, säger flygplatschefen Maria E Lifbom till Flygtorget.
Det är flygbolagen Enter Air och Thomson UK som på uppdrag av New Market över dagen flyger in engelska tomteturister från Gatwick, Norwich, Bournemouth, Exeter, Cardiff till Pajala Airport för ett besök hos Tomtemagasinet. Fem gånger cirka 180 passagerare kräver en insats utöver det vanliga och uppställningen har också varit total från de åtta anställda på flygplatsen och frivilliga krafter.
- Jag brukar säga att vi gått från att köra trehjuling till långtradare på en månad och vi vet ju alla att egentligen tar flera år att lära sig det. Pajala Airport har medarbetare i världsklass.
Trafiken med en B737 kräver en viss logistik. Avgångshallen rymmer cirka 100 passagerare vilket gör att gästerna slussas genom flygplatsbyggnaden i olika omgångar. Gästerna passerar genom terminalen på 35 minuter, den snabba genomströmningen är en av många fördelar med att trafikera en mindre flygplats Maria E Lifbom menar att charterserien nu sätter flygplatsen på kartan på ett helt nytt sätt.
- Nästa säsong är det planerat dubbla antalet flygningar, cirka tolv. Tankarna på att kunna använda ett antal stolar på returflygningen för svenska, norska, finska, ryska gäster är en möjlighet. Vilka flygplatser i Norra Sverige erbjuder direktflygningar till London? Vill norra Sverige, Norge, Finland åka till London för shopping, fotboll mm under weekend eller vecka? En annan är att använda flygplanet i väntan på returflygningen.

Källa:  Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Malmö Aviation flyger Umeå - Berlin

I fjol flög Malmö Aviation mellan Umeå och Prag.

Nästa år blir det istället direktflyg till Berlin under en kort intensiv vårsäsong.
Vårlinjen till Prag blev en framgång så Malmö Aviation väljer att göra ett nytt försök med utrikestrafik från Umeå.
Under en månad i vår, mellan den 18 april och 11 maj blir det två avgångar i veckan till Berlin.

Källa:  Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar