onsdag 16 juli 2014

Notiser Oktober - November 2013

Notiser Oktober - November 2013

SAAB 2000 blev Avro RJ med fler flygstolar

Fler flygningar till Umeå, Göteborg och Malmö och ett större flygplan till Östersund.
Malmö Aviation drar upp farten i höstens trafikprogram och sätter en tolfte Avro-maskin i trafik.

Avro RJ
I Oktober drog Malmö Aviation igång höstens trafikprogram och ökade samtidigt med 24 nya avgångar per vecka till de tre destinationerna Umeå, Malmö och Göteborg.
De 24 nya avgångarna, tolv Malmö – Bromma, åtta Göteborg – Bromma och fyra Umeå – Bromma, vilket innebär att utbudet ökar med i snitt 2 000 stolar per vecka på Malmö Aviations stomlinjer.        
Den helt nya linjen Östersund – Bromma har under den månad som den varit igång blivit en framgång.

För att möta den efterfrågan som finns på marknaden sätter Malmö Aviation in ett av Avroflygplan med 112 stolar på sträckan.
Bytet från en SAAB 2000 till till jettrafik, innebär att Malmö Aviation nu använder tolv Avro RJ 100 och RJ85 i inrikestrafiken.
Den tolfte Avromaskinen har tidigare använts av Blue1 så den går lätt att känna igen på de blåa motorkåporna.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Passageraravgifterna sänks vid årsskiftet

Sex kronor jämt per passagerare. Det är den nya avgiften som Transportstyrelsen tar ut av varje avresande resenärer på svenska flygplatser.

På sikt ska avgiften bort helt och ersättas av andra intäkter, men det blir inte dyrare med ett AOC.
Det är ingen stor sänkning, 50 öre ner till sex kronor jämt.

Men den sänkta passageraravgiften, eller myndighetsavgiften som den egentligen heter, som träder i kraft vid årsskiftet,
är ytterligare ett steg mot att den helt och hållet ska försvinna.

Nästa år minskas den med 50 procent och sedan är tanken at den ska försvinna helt.

Arbetet på att ta bort passageraravgiften har pågått sedan 2011 och tanken är att modernisera avgiftssystemet.
Istället för en ”passiv” avgift som tas ut på resenärerna, ska intäkterna till Transportstyrelsen baseras på service och tjänster.
– Att betala för det man får, en prestation från vår sida är helt enkelt mer rättvist.

Det är regering och riksdag som ändrar i avgiftskonstruktionen och intäkterna är ju ingenting som vi själva förfogar över.
De går direkt in till statskassan, sedan får vi tillbaka en del av det i form av ett driftsbidrag.

Det innebär att avgifterna för olika tillstånd och den kontinuerliga tillsynen av bland annat flygbolag och flygplatser successivt
höjs för att intäkterna ska ligga kvar på samma nivå som tidigare. Även den s k registerhållningsvgiften höjs.

Det blir inte heller höjda avgifter för olika personliga tillstånd, tillstånd för helikopterföretag, bruksflyg, flygskolor, vissa verkstäder och luftvärdighetsorganisationer.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Nytt utrikesflyg till Arvidsjaur

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 oktober 2013

Finska Kittilä är ny destination för flygplatsen i Arvidsjaur.
Det är Germania som förlänger den befintliga flyglinjen från Hannover till Finland.

Arvidsjaur tillhör de regionala flygplatser i Norrland som lyckats locka till sig utrikes linjetrafik.
Det är den europeiska bilindustrin som varje vinter flyger upp till personal för att genomföra biltester i det bistra inlandsklimatet.

Det ger en sju-åtta Airbus och Boeing 737 i veckan under vintersäsongen, säger flygplatschefen i Arvidsjaur, Ralf Lundberg till Flygtorget.
Flygtrafiken går via den tyska resebyrån Flycar som nu också fått upp ögonen för Arvidsjaur som vinterdestination för turister.

Därför förlängs nu en av linjerna till Kittilä i Finland med ambition att flyga in finska turister till Norrbotten.
Det är Germania som ska flyga en Airbus på sträckan Hannover – Arvidsjaur – Kittilä och tillbaka med två avgångar i veckan under vintersäsongen.

Det ökade intresset för att också turista i norra Sverige beror till stor del på de många besöken som görs i tjänsten av änniskor som knappast annars hade rest till Arvidsjaur.
Vid sidan av den tyska linjetrafiken är det Nextjet som flyger två dagliga rotationer till Arvidsjaur från Arlanda med en ATP med 68 stolar.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------
Ny flyglinje lyft för Kiruna


Norwegian är åter tillbaka i Kiruna med en daglig linje till Stockholm Arlanda.

I nästan tre år har SAS varit ensam på sträckan Arlanda - Kiruna sedan Norwegian i januari 2011 la ner trafiken på landets nordligaste flygplats.

Men sedan i förra veckan är det nu två operatörer på en av de få kvarvarande, icke konkurrensutsatta inrikeslinjer som SAS flyger på.
Sex dagar i veckan flyger Norwegian en daglig avgång och ger samtidigt flygplatsen ytterligare ett lyft.

Norwegian blir det tredje flygbolaget med linjetrafik på Kiruna vid sidan av SAS och Malmfältsflyg.

Det är ett lokalt initiativ som hyrt in Direktflyg för att flyga två turer per dag på sträckan Kiruna – Gällivare – Luleå med en Jetstream 32.

Flygplatsen har också säsongsbunden trafik till London och Köpenhamn.
Det är en engelsk arrangör som lagt en serie flygningar hit upp från London, en rutt som SAS levererar och sedan slingar flygningen så att den ger oss en extra avgång ner till Stockholm.
Ytterligare ett tillskott i trafiken är de gånger som SAS flyger den ordinarie rutten till Tokyo, SK 983/984, via Kiruna med i första hand japanska turister.

Banan i Kiruna är 2 500 meter och klarar alltså även den Airbus A340 som SAS använder till Japan.
Fram till september har antalet rörelser på flygplatsen ökat med 45 procent och antalet passagerare med 14 procent, jämfört med förra året.

Det stora antalet landningar beror på att vi bland annat har mycket forskningsflyg här uppe, nu senaste en DC 3:a från Bell Geospace som var här under en vecka.

Passagerarutvecklingen ser bra ut, vi har ökat 45 procent på två år och i år ser det ut som att vi ska komma upp i 220 000 passagerare.
Det är i så fall nytt rekord för Kiruna.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------
Flera nya flyglinjer från Sverige

Det blev ett flertal nya linjer när tre olika flygbolag offentliggjorde en del av sina flygprogram för nästa år.

Ryanair dubblerar verksamheten på Skellefteå Airport när den befintliga säsongslinjen till Barcelona kompletteras med den nya rutten till London/Stansted.
Två avgångar i veckan, torsdagar och söndagar med en Boeing 737-800.
Man har haft en stark utveckling de senaste åren, 2009 när staten ägde flygplatsen kunde man resa till två destinationer direkt från Skellefteå.

Med den nya flyglinjen till London når vi under nästa år tio olika destinationer.
Passagerarutvecklingen de senaste fyra åren visar en ökning med nästan 50 procent, säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.
Även SAS har presenterat några av de kommande nyheterna för nästa år.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar