onsdag 16 juli 2014

Notiser Maj 2014


Notiser Maj 2014

Chartertrafikserier, sommarsäsongen 2014
Här hittar du flygbolag som har tillstånd att flyga chartertrafik till destinationer utanför EU/EES-området.

Atlasjet Airlines (Turkiet)  Luleå Antalya Detur AB

Corendon Airlines (Turkiet)
 Sundsvall Antalya Detur AB
 Östersund Antalya Detur AB
 Borlänge Antalya Detur AB
 Luleå Antalya Detur AB
 Umeå Antalya Detur AB

Freebird Airlines (Turkiet)

 Luleå Antalya Thomas Cook Northern Europé, Nazar Nordic
 Borlänge Antalya Thomas Cook Northern Europé, Nazar Nordic
 Umeå Antalya Thomas Cook Northern Europé, Nazar Nordic
 Östersund Antalya Thomas Cook Northern Europé, Nazar Nordic
 Kiruna Antalya Thomas Cook Northern Europé, Nazar Nordic
 Luleå Antalya Thomas Cook Northern Europé, Nazar Nordic

Onur Air (Turkiet)
Skellefteå Antalya Detur

Sun Express (Turkiet)
 Umeå Antalya NN, TR, FRG
 Borlänge Antalya NN, TR, FRG
 Sundsvall Antalya NN, TR, FRG
 Luleå Antalya NN, TR, FRG

Källa: Transportstyrelsen
--------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------

Arvidsjaurs flygplats i centrum för flygplatsutveckling

Ett centrum för allt som har med drift av flygplatser i kallt klimat.
Det ska skapas i Arvidsjaur med sikte på att minska det kaos som uppstår på många flygplatser när vintern slår till.

Arvidsjaurs flygplats har idag reguljär trafik till Stockholm men också till fyra tyska storstäder, Hannover, München, Frankfurt och Stuttgart.

Det är det inte många av de mindre regionala flygplatserna som kan mäta sig med och framgångarna vilar på det faktum att 92 procent av världens biltillverkare vintertestar bilar, bussar och fraktfordon i Arvidsjaur.

Nu är tanken att föra över det vinterkunnandet också till flygbranschen.

Det är flygplatsbolaget som äger och driver flygplatsen som dragit igång ett projekt med sikte på att bli ett centrum för utveckling av framtidens flygplatsverksamhet.
Det är bara att se vad som händer nere i Europa när vintern slår till, det blir kaos.

I projektbeskrivningen ingår bland annat ett bolag som ska genomföra tester av tjänster och produkter inom flygbranschen i snö och kyla.

Till skillnad mot den, som mäter 2 500 meter ska den nya banan bli 1 000 meter lång och enbart användas för övning, forskning och utbildning.
Den är redan projekterad och ingår i den första av tre etapper som alla ska vara på plats senast 2020.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Sundsvallsflyg och SAS ökar konkurrensen

SAS går upp till 66 avgångar i veckan. Sundsvallsflyg kontrar och drar upp trafiken till 44 avgångar i veckan.

Konkurrensen hårdnar på sträckan Sundsvall – Stockholm men det är två olika produkter som tävlar om passagerarna.
Trafiken på Sundsvall-Timrå Airport, som flygplatsen numera heter sedan Härnösand valde att dra sig ur det ekonomiska ansvaret för driften, bygger i huvudsak på flygningar till Stockholm.

Där är det Sundsvallsflyg och SAS som delar på marknaden med cirka 30 procent för det lokala flygbolaget och cirka 70 för det stora internationella flygbolaget.

SAS ökade nyligen antalet frekvenser med fem nya avgångar: fyra ”fakirflyg” med avgång 06.00 från Sundsvall och ytterligare en förbindelse på lördagar.

Sundsvallsflyg till Bromma.

Bromma är en fantastisk flygplats med sina snabba byten för hela Sverigeflygsgruppen och Malmö Aviation.
Från Sundsvall når man tolv destinationer utan problem.

Cirka tio procent av Sundsvallsflygs passagerare flyger via Bromma till Helsingfors och Bryssel och vidare ut på långlinjerna.
Affärsresenärerna står för närmare 75 procent av alla som flyger på Sundsvall-Timrå.

En siffra som kan jämföras med Östersund där antalet affärsresenärerna ligger på cirka 30 procent.

Den nya avgången på lördagar förbättrar också möjligheten för charterresenärerna som ska flyga vidare från Arlanda.

Sundsvallsflygs trafik flygs av Braathens Regional med en SAAB 2000 med 50 stolar. SAS varierar fyra olika flygplanstyper beroende på bokningsläget:
De egna Boeing 737, Boeing 717 från Blue1 och ATR72 och SAAB 2000 från Braathens Regional. Det ger ett spann på 50 – 186 stolar på varje avgång.

Källa: Flygtorget
--------------------------------------------------------------------
Vill ha flyglinje Arlanda – Kemi/Haparanda


En flyglinje från Kemi i norra Finland till Arlanda.

Det skulle ge resenärer i Haparanda en flygplats bara två mil bort i jämförelse med Luleå på betydligt längre avstånd.
Gränsområdet kring Haparanda och Torneå har närmare till den finska flygplatsen i Kemi, än till Kallax på den svenska sidan.
Till Kemi är det drygt två mil medan det är 13 mil till Luleå.
Sedan en tid pågår därför arbetet på att få till stånd en flyglinje från Kermi till Arlanda.

En linje som flygs av Flybe Nordic med ATR 42 eller ATR 72.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Shoppingflyg till Ullared

I höst blir det inrikescharter när Scandjet arrangerar en flygning från Skellefteå till Jönköping.
Målet är Varuhuset Gekås i Ullared och arrangemanget är ett rent shoppingflyg.
Gekås i Ullared utanför Varberg lockar varje år 4,8 miljoner besökare och är Sveriges största resmål.
Det har Scandjet tagit fasta på och arrangerar nu en inrikescharter från Skellefteå Airport till Jönköping Airport.

En inhyrd Airbus A320 flyger då shoppare från norrland till Jönköping Airport och därifrån fortsätter transporten med buss till Ullared.
Två halvdagar i det stora köpcentrat och en övernattning på hotell ingår.

Dagen till ära ingår även ett betydande bagage i biljettpriset, en specialinredd shoppingbag som rymmer motsvarande tre vanliga kassar.
Flygningen sker den 10-11 november och är en repris på tidigare genomförda arrangemang.
Vilket bolag som ska stå för flygningen är ännu inte känt.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar