onsdag 16 juli 2014

Notiser April 2014

Notiser April 2014

Fortsatta utredningar av Avies efter tillbud

Avåkningar från banorna i Pajala och Torsby och en ruta som sprack under flygning.
Det är ett par tillbud som gör att haverikommissionen fortsätter att granska Avies flygningar i Sverige.

Flygbolaget vill nu själva förbättra den egna säkerhetskulturen.
I januari kanade en av Avies Jetstream 32 av landningsbanan i Torsby.

En liknande händelse inträffade tidigare i Pajala och nyligen sprack rutan på en av bolagets maskiner under en flygning mellan Umeå och Östersund.
Ingen person har skadats vid någon av incidenterna men Statens haverikommission.
De utreder sedan tidigare ett motorfel under en flygning  från Sveg har varit inkopplad och de vill nu gå vidare och granska hur säkerhetsarbetet inom flygbolaget går till.

En av åtgärderna har varit att kontakta de estniska flygmyndigheterna som i sin tur gjort inspektioner hos flygbolaget i Tallinn.

Avies flyger på ett estniskt AOC och svenska myndigheter kan inte agera i andra länder utan enbart informera om vad som händer.
Avies har efter den senaste tidens rapportering i media medgett att det finns en del att göra i det egna säkerhetsarbetet.

Bland annat har piloterna som flyger i Sverige fått utbildning i trafik på banor med vinterförhållanden.

Avies Sverige AB, en del av det estniska flygbolaget Avies flyger ett antal sträckor inom den upphandlade flygtrafiken i Sverige:
Sveg - Mora – Arlanda, Torsby – Hagfors – Arlanda, Östersund - Umeå och Pajala – Luleå.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------
Malmö Aviation flyger speciallinjer från Umeå

Sommartrafik till Visby och utrikestrafik till Berlin. Malmö Aviation fortsätter att flyga kortare serier trafik från Umeå till utvalda destinationer.
Visby fanns på Malmö Aviations flygprogram till Umeå redan förra sommaren. Tillsammans med Gotlandsflyg flögs 26 avgångar med mycket god kabinfaktor, 2 000 av de 2 270 producerade stolarna såldes.

Därför upprepar Malmö Aviation nu trafiken mellan Gotland och Västerbotten och ökar samtidigt antalet flygningar till 46 och närmare 4 000 stolar under perioden 19 juni och 10 augusti.
– Fjolårets succé gav oss blodad tand och i år har vi förlängt flygperioden och dessutom lagt till en flygdag i veckan.

I tillägg till flygningarna till Gotland genomför Malmö Aviation också en kortare serie med direktflygningar från Umeå till Berlin.

Det är de goda erfarenheterna från förra årets försök med trafik till Prag som upprepas, denna gång med Berlin Tegel som destination.
Två avgångar i veckan under perioden 18 april till 11 maj.
Flygningarna till Berlin och ett antal av flygningarna till Visby sker med Malmö Aviations Avro RJ 100.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Ny flygplats i Sälen på väg att bli verklighet

Miljötillståndet är på plats, norska intressen är med och nu börjar kassan fyllas på.
Det gör att planerna på en ny flygplats i Sälen kan bli verklighet redan om två år.
Mark och miljödomstolen gav i mars i år sitt godkännande till att bygga landningsbana och bedriva flygtrafik på det som ännu bara är en 1 200 meter lång bana för allmänflyget vid Mobergskölen.

De tillstånd som finns gäller 4C och 11 000 rörelser per år. Det räcker för en flygplats som i första hand ska ta emot inkommande charterflygningar från Europa.  

En svensk flygplats vid Sälen kommer nämligen att gynna också de norska skidorterna Trysil och Engerdal.
Men några norska pengar blir det inte. Den norska regeringen vill inte satsa pengar i ett svenskt infrastrukturprojekt.          

Det ska dock inte hindra den fortsatta planeringen av en bana på 2 500 meter med kapacitet att ta emot de flesta kort- och medeldistansflygplan. 

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Regeringen satsar pengar i ny flygplats

Det har gått 15 år sedan en ny flygplats invigdes i Sverige.
Sedan regeringen gett klartecken till statligt stöd, kommer en ny flygplats att enligt planerna stå färdig i slutet av 2017.

När den nationella transportplanen för åren 2014 - 2025 presenterades i slutet av förra veckan blev det klart att regeringen satsar 250 miljoner på att omvandla den 1 200 meter långa banan på Mobergskölen utanför Sälen till en flygplats med internationell kapacitet.

Fortfarande behövs dock ytterligare cirka 450 miljoner av privata investeringar för att klara byggandet av ny landningsbana på 2 500 meter, terminalbyggnader och infrastruktur.

Enligt planerna kostar den 700 miljoner för att utveckla det som idag är ett flygfält för allmänflyget till en flygplats med kapacitet att ta emot chartertrafik upp till storleken Boeing 737 och Airbus A320.

För initiativtagarna till den nya flygplatsen i Sälen återstår nu att samla in de pengar som saknas, vilket man bland annat räknar med ska finnas att hämta i olika investeringsfonder både i Sverige och EU.
Därtill ska det lokala näringslivet vara med och investera, bland annat i det köpcentra som ska byggas kring flygplatsen.
I första hand är det vintertid som flygplatsen ska ha full verksamhet med inkommande chartertrafik.

Någon inrikes linjetrafik finns inte med i planerna.

Källa: Flygtorget.se
--------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar