onsdag 16 juli 2014

Notiser Februari 2014


Notiser Februari 2014

Direktflyg Pajala - Stockholm kan bli verklighet


Det är Avies som i så fall sätter in en Jetstream på sträckan med start i höst.
Pajala Airport har idag en reguljär flyglinje, till och från Luleå, med två dagliga avgångar.

Den ingår i systemet med upphandlade flygtransporter och gör det möjligt att från Luleå flyga vidare, till Arlanda och vidare till utländska destinationer.

Den nya trafiken ska i så fall flygas av Avies Sverige AB som idag flyger linjen till Luleå med inlånade Jetstream 32 med 19 stolar ombord från moderbolaget i Estland.
Samma flygplanstyp ska i så fall användas på den cirka 2,5 timmar långa flygningen till Stockholm.
Avies flyger idag en passagerarlinje från Pajala till Tallinn var fjortonde dag när flygplanen ska in på översyn på hemmabasen.
Pajala Airport har de senaste åren lyckats locka till sig en serie Tomtecharter under december månad.

Det är researrangörer ibland annat England och Holland som ordnar gruppresor till ”Tomtens verkstad”.

Redan nu är sju sådana flygningar planerade för 2014 och det kan också ge möjlighet att sälja flygstolar från Pajala till de europeiska destinationerna varifrån chartern kommer.

Källa: Flygtorget
--------------------------------------------------------------------

Nextjet satsar på Norden

De långa linjerna till bland annat Gällivare, Lycksele och Vilhelmina ska upphandlas igen om drygt ett och ett halvt år, hösten 2015 och det är varje gång en öppen fråga om vilket flygbolag som har det attraktivaste anbudet.


Källa: Flygtorget
--------------------------------------------------------------------

Tre flygbolag tar över Direktflygs trafik

Direktflyg har även i fortsättningen står för biljettbokning, marknadsföring och administrativa funktioner.
Direktflyg har inte längre operativ verksamhet med flygplan och piloter.

Det dussinet rutter som ingår i linjenätet flygs nu av tre olika flygbolag: estniska Avies, som idag trafikerar tre av sträckorna
i den upphandlade trafiken, svenska Amapola och alltså holländska AIS som nu gör ett första insteg på den svenska flygmarknaden.
Liksom tidigare är det i huvudsak Jetstream 32 med 19 stolar ombord som sätts in i produktionen.

Både AIS och Avies har uteslutande den modellen i flottan, medan Amapola, som flyger sträckan Sundsvall -– Göteborg, använder en Fokker 50.

Den flotta av Jetstream 32 som Direktflyg tidigare använde i Sverige var alla leasade och är nu returnerade till leasingföretagen.

Källa: Flygtorget
--------------------------------------------------------------------

Utrikestrafiken räddar de regionala flygplatserna

Aldrig tidigare har så många passagerare passerat de svenska flygplatserna.

De 40 flygplatser i landet som har regelbunden linje- och passagerarstatistik kunde räkna in nästan 32 miljoner resenärer.
Och det är utrikestrafiken som ökar mest. Mer charter och fler utrikeslinjer har blivit de mindre flygplatsernas räddningsplanka.
Antalet passagerare på de svenska flygplatserna uppgick under 2013 till drygt 31,8 miljoner. Det är det högsta antalet flygpassagerare någonsin.

Jämfört med året innan är det en ökning med 3,7 procent, motsvarande 1,1 miljoner fler passagerare.
Det visar preliminär statistik som Transportstyrelsen sammanställt.

De övriga 30 flygplatserna har även de en relativt bra utveckling tex Lycksele har minskat.
För de mindre, regionala flygplatserna i landet är det utrikestrafiken, charter och linjetrafik, som håller verksamheten vid liv.

Källa: Flygtorget
--------------------------------------------------------------------

Amapola Flyg, AIS Airlines och Avies flyger för Direktflyg 

Det svenska flygbolaget Direktflyg har själva slutat operera sina flyglinjer med egna flygplan.

Direktflyg hyr nu in flygkapacitet från det nederländska flygbolaget AIS Airlines (Jetstream 32), från det estniska flygbolaget Avies (Jetstream 32) samt från det svenska flygbolaget Amapola Flyg (Fokker 50).

Avies trafikerar följande linjer för Direktflyg:
Östersund - Umeå
Umeå - Luleå
Kiruna - Gällivare - Luleå
Sundsvall - Luleå

Amapola Flyg trafikerar följande linje för Direktflyg:
Sundsvall - Göteborg/Landvetter

Amapola Flyg har sedan en längre tid tillbaka trafikerat linjen Sundsvall - Göteborg för Direktflyg.

Flera av de Jetstream 32 flygplan som AIS Airlines och Avies flyger med för Direktflyg är flygplan som Direktflyg tidigare själva flög med.

Källa: Svenskaflygbolag.com
--------------------------------------------------------------------

Malmö Aviation flyger till Berlin från Umeå under våren 2014

Under perioden 18 april till 11 maj 2014 kommer Malmö Aviation flyga till Berlin (Tyskland) från Umeå.

Det blir två avgångar i veckan, på fredagar och söndagar med Avro RJ100.

Våren 2013 trafikerade Malmö Aviation flygtrafik till Prag (Tjeckien) från Umeå.

Sedan tidigare trafikerar Malmö Aviation daglig trafik till Stockholm/Bromma från Umeå.

Källa: Svenskaflygbolag.com
--------------------------------------------------------------------
Ryanair börjar flyga till
London från Skellefteå (2013-11-21)

Den 3 april 2014 börjar Ryanair flyga till London/Stansted från Skellefteå flygplats.

Det blir två avgångar i veckan, på torsdagar och söndagar, med Boeing 737-800 (189 passagerare).

Ryanair trafikerar sedan tidigare flygtrafik till Barcelona/Girona flygplats från Skellefteå.

Till London flyger idag Ryanair från Stockholm/Skavsta, Stockholm/Västerås, Göteborg/City Airport och Malmö.

Källa: Svenskaflygbolag.com
--------------------------------------------------------------------
Norwegian har börjat flyga till Kiruna från Arlanda

Den 31 oktober 2013 började Norwegian flyga till Kiruna från Stockholm/Arlanda.

Linjen trafikeras med en avgång varje vardag och söndag, med Boeing 737-800 (189 passagerare).

Sedan tidigare trafikerar SAS flygtrafik till Kiruna från Arlanda.

SAS trafikerar upp till fyra avgångar på vardagarna samt reducerad trafik på helgarna, med Boeing 737.

Källa: Svenskaflygbolag.com
--------------------------------------------------------------------
Ny ägare söks till Hudiksvall flygplats

Företaget Airlift Sweden Holding AB i Hudiksvall försattes i konkurs i september.

Bolagets enda verksamhet har varit att äga och förvalta fastigheten Hudiksvall Halsta 3:14, som omfattar start-och landningsbana samt hangarbyggnader och kontorsbyggnader vid Hudiksvall flygplats i Hälsingland.

I september försattes även Airlift Sweden Holdings dotterbolag Airlift Helicopter Sweden AB i konkurs.
Bolaget har bedrivit helikopterverksamhet vid Hudiksvall flygplats, med spridning av skogsgödning som huvudsysselsättning.

Hudiksvall flygplats är sedan flera år tillbaka en så kallad enskild flygplats, vilket bland annat betyder att kommersiell passagerartrafik inte får förekomma.
År 2001 upphörde den reguljära passagerar- trafiken vid flygplatsen, då flygbolaget Swedeways slutade flyga Hudiksvall - Arlanda.

Swedeways trafikerade linjen under flera år med Shorts 360. Kort tid innan linjen upphörde trafikerades flygavgångarna med en inhyrd Piper PA-31.
Tidigare har även Air Hudik och Holmstroem Air trafikerat flyg från Hudiksvall till Arlanda, med Shorts 360 och Dornier 228.

Källa: Svenskaflygbolag.com
--------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar