onsdag 12 juni 2013

Flygpassagerares rättigheter

Flygbolagen har en rättslig skyldighet att informera om:

DINA RÄTTIGHETER och VART DU SKALL VÄNDA DIG FÖR ATT KLAGA.

Europeiska Kommissionen har faställt följande regler:

Nekad ombordstigning
Du kan ha rätt till ersättning med 125–600 euro beroende på fl ygsträckan och om förseningen har inträffat i samband med en ombokning.

Kraftiga förseningar
Du kan begära att biljetten skall återbetalas om förseningen överskrider fem timmar, men bara om du beslutar dig för att inte resa.

Inställd flygning
Du har rätt till ekonomisk ersättning såvida du inte har informerats senast två veckor före flygningen om att den blivit inställd, eller såvida inte din resa har blivit ombokad till en tid i nära anslutning till den ursprungliga avgångstiden, eller såvida inte flygbolaget kan bevisa att fl ygningen ställts in på grund av extraordinära omständigheter.

Assistans från flygbolagen
Om du nekas ombordstigning eller om din flygning ställs in kan du, beroende på omständigheterna, ha rätt till assistans (måltider, kommunikationsmöjligheter och, vid behov, en övernattning). (Efter 2 timmar).
I händelse av nekad ombordstigning eller inställd flygning kan du erbjudas möjligheten att fortsätta din resa eller att få tillbaka pengarna för biljetten. (Efter 5 timmar).

Mer information, samt en förteckning över nationella tillsynsmyndigheter med ansvar för att garantera dessa rättigheter, finns på Internet: http://apr.europa.eu.

Nedsatt rörlighet
Personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörlighet skall skyddas från diskriminering och har från och med den 26 juli 2008 (under vissa förutsättningar) rätt till lämplig assistans som skall hjälpa dem i samband med ankomst till och avgångfrån EU:s samtliga flygplatser.

Flygbolagets identitet
Du har rätt att i förväg informeras om vilket flygbolag som skall utföra flygningen. De flygbolag som anses vara osäkra har förbjudits eller begränsats att flyga inom Europeiska unionen.
Dessa bolag finns förtecknade på internet: http://air-ban.europa.eu.

Skadeståndsansvar
Flygbolag kan bli skadeståndsskyldiga för skador till följd av förseningar (begränsat till 4 800 euro), för skador på eller förlust av bagage (begränsat till 1 200 euro) samt för kroppsskada eller dödsfall i samband med olyckor. Flygbolag kan emellertid inte bli skadeståndsskyldiga om de har vidtagit alla tänkbara åtgärder för att undvika skada eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder.

Paketresor
Arrangörer av paketresor är skyldiga att ge korrekt information om den bokade semesterresan, iaktta avtalsförpliktelser samt skydda passagerare i händelse av researrangörens obestånd.

Länkar:

Länk till EU
EU förbjudna flygbolag
EU Rättigheter
EU Rättigheter
EU Rättigheter
EU Rättigheter

Adresser:

Konsumentverket
Lagergrens Gata 8
Box 48
651 02 KARLSTAD
Tel: +46 77 14 23 300
Fax: +46 54 - 19 41 95
konsumentverket@konsumentverket.se
www.konsumentverket.se

Allmänna reklamations nämnden (ARN)
Box 174
10123 STOCKHOLM
Tel: +46 8 508 860 00
Fax: +46 8 508 860 01
arn@arn.se
www.arn.se

EU-förordningen 261/2004 om gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar