tisdag 18 juni 2013

Midlandas historia

År 1944 landade det första trafikflygplanet på flygplatsen som fram till och med denna vecka hette Midlanda Sundsvall/Härnösands flygplats, idag Sundsvall Timrå Airport.

Den 22 juli 1944 tog kärran, en Douglas DC 3 med 21 passagerare ombord, mark på den gräsbeklädda banan. Flygningen från Bromma hade då tagit en timme och 47 minuter.

På plats fanns en delegation med representanter från Sundsvall, Timrå och Härnösand.
Piloten och företrädarna från flygbolaget Aerotransport inspekterade banan och förklarade sig nöjda.

Midlanda började byggas tre, fyra år tidigare och var den första flygplatsen i Norrland som var ett rent civilt projekt. Det gjordes i form av AK-arbete, dåtidens stora arbetslöshetsåtgärd, och därför gjordes allt med handkraft och med hästar. 1945 kom Aerotransports reguljära trafik i gång med linjen Stockholm–Luleå där man mellanlandade på Midlanda.

Flyglinjen lades dock ner efter några år och sedan dröjde det ända till 1957 innan Linjeflyg drog igång sträckan Bromma–Sundsvall–Nordmaling.Invigningen den 19 maj var betydligt mer storslagen än när DC-3an landade 1944. Både kommunikationsminister Gösta Skoglund och Linjeflygs direktör Sven Östling, med rötter i trakten, höll tal.

Ett par år senare fanns en ny hangar på flygplatsen, och 1960 började man bygga en ny stationsbyggnad.
Flygplatsen är i dag stolt över att vara först i världen med sin fjärrstyrda trafikledning kallad RTC, med vilken man kan sköta trafikledningen på flygplatsen i Örnsköldsvik.

Den ökande trafiken och nya krav ledde fram till en storinvesteringen i den nuvarande terminalen, som stod klar 1997.

Källa: Sundsvalls Tidning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar