söndag 22 april 2012

Nyheter april 2012 - 2

Nyheter April 2012
-----------------------------------------------------------
Dimma kan stoppa flyg

25 april 2012

Dimma på flygplatsen i Umeå gör att vissa ankomster äventyras.

Alla avgångar har kunnat ske enligt tidtabell, men det är ankommande flyg som kan tvingas omdirigeras.

- Läget kan ändras ganska fort, men det är flera ankomster senare under kvällen som vi inte vet om planen
kommer att kunna landa eller om de måste omdirgeras till intilliggande flygplatser, säger Åsa Öhman vid Swedavias pressjour.

Källa: Västerbottens-Kuriren
-----------------------------------------------------------
Ny vd på Höga Kusten Flyg

Örnsköldsviksbaserade Höga Kusten Flyg har anställt Robert Karlsson som ny vd.
Uppgiften blir att hantera den positiva utvecklingen som ansvarig för framförallt personal och marknadsstrategier.

Höga Kusten Flyg är idag ensamma på linjen Örnsköldsvik – Stockholm.

Det är en trafik som går bra och bolaget har bland annat investerat i ett nytt bokningssystem och en ny hangar.
I dagarna tillträder Robert Karlsson som ny vd.
Jimmy Nilsson, tidigare vd, fokuserar på den fortsatta utvecklingen av tekniska lösningar och den operativa verksamheten.

Källa: Flygtorget

-----------------------------------------------------------

Avies Sverige utökar flygningarna och söker piloter

Enligt avtalet gör man uppehåll i den upphandlade trafiken mellan Luleå och Pajala under semesterperioden.
Men Avies Sverige tänker fortsätta flygningarna i egen regi och därmed hålla flygplatsen i Pajala öppen hela sommaren.

Pajala har hållit stängt på somrarna de senaste åren.

Avies Sverige flyger sedan i höstas i Norrland den upphandlade trafiken på Arlanda-Mora-Sveg samt Luleå-Pajala.

Samtidigt växer gruvnäringen i området och Avies tänker därför hålla linjen till Luleå öppen hela sommaren.
Det blir en mrgonturer i egen regi på grund av ökad efterfrågan, säger Avies Sverige.

Bolaget har också utökat det svenska flygprogrammet med två egna linjer, Pajala – Tallin och Sveg – Tallin.

- Maskinerna ska på översyn i Tallin en gång i veckan och då har vi lagt en slinga med passagerarflygning till Tallin på fredag kväll och tillbaka på söndag eftermiddag.
Det har gått fantastisk bra och är i det närmaste fullbokat hela våren.
         
Avies Sverige har i nuläget tre Jetstream 32 stationerade i Sverige, en för varje linje med två besättningar till varje.

Det är en internationell skara piloter som flyger, däribland tre svenskar och Avies vill nu öka antalet svenska piloter och inleder snart rekryteringen.
Målsättningen är att ha en svensk pilot på varje flygning.
Man söker flygtekniker till vår nya tekniska bas som ska öppna i Sveg efter påsk.

Källa: Flygtorget

-----------------------------------------------------------

Umeå flygplats bygger ut

Ombyggdnad och utökning av ankomsthallen och på sikt också en helt nya avgångshall ingår i planen för Umeå Airport.
Det första steget tas nu, och 61 miljoner kronor satsas på arbetet med ankomsthallen.

Umeå Airport firar i år att det är 50 år sedan flygplatsen invigdes.

I ett första steg satsar Swedavia, Umeå kommun och Region Västerbotten 61 miljoner på att bygga ut ankomsthallen.
Samtidigt förbättras utrymmena för incheckning och säkerhetskontroll.

Men i planen för flygplatsen ligger ytterligare cirka 100 miljoner kronor i en helt nya avgångshall som ska byggas på den nuvarande.
Förra året hade flygplatsen drygt 955 000 passagerare.

Källa: Flygtorget

-----------------------------------------------------------

Näringslivet vill ha flyg Kiruna - Gällivare - Luleå


Kiruna har i dagsläget enbart passagerartrafik till Arlanda.
Näringslivet i norra norrland ndersöker nu möjligheterna att starta en flyglinje Kiruna - Gällivare - Luleå.

Förra året la Norwegian ner sin linje mellan Stockholm och Kiruna.
Sedan dess är det enbart SAS som trafikerar landets nordligaste flygplats med i genomsnitt fyra dagliga förbindelser från Arlanda.


Höga Kusten Flyg trafikerade en tid sträckan Kiruna - Örnsköldsvik - Arlanda.
Flyglinjer till andra destinationer än Stockholm har Kiruna dock inte haft på cirka tio år.
        
Näringslivet i Kiruna, med gruvindustrin i spetsen, har börjat arbeta på att få en förbindelse Kiruna - Gällivare - Luleå.

Genom att flyga till Luleå öppnar sig ett antal inrikesdestinationer i mellannorrland, Umeå, Östersund och Sundsvall.
Lägg man till linjen till Göteborg ger det en valfrihet för dem som inte vill resa via Arlanda.

Många är intresserade av att kunna flyga mellan Kiruna och Gällivare.
Alternativet är att köra de 13 milen med bil.
        
I planerna finns två dagliga förbindelser i varje riktning med en flygplanstyp med plats för 35 passagerare.

Flygtiden på hela sträckan Kiruna – Luleå, med stopp i Gällivare blir 1 timme och tio minuter.

Alla de regionala flygbolag i norra norrland lär vara positivt inställda om underlaget är stort nog.
Man räknar med att ”Malmfältsflyget” ska kunna vara i luften innan sommaren.

Källa: Flygtorget

-----------------------------------------------------------

Tillägg: SAS Umeå - Kiruna, Kiruna - Umeå

SAS flyger vissa avgångar Stockholm - Umeå - Kiruna och Kiruna - Umeå - Stockholm.

Enligt SAS flygs SK 025 Kiruna - Umeå av Scandinavian Airlines med Boeing 737-600 alternativt Boeing 737-700 (Winglets).
SK025, 06.00 - 07.00 flygs måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar dock ej på fredagar, lördagar och söndagar.

Omvänt från Umeå till Kiruna på kvällen 21:25-22:20 med en restid på 55 minuter, UME-KRN, SK1048

-----------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar