söndag 20 maj 2012

Nyheter Maj 2012


-------------------------------------------------------
Vinterflyg med SAS till Kiruna från Köpenhamn

Under perioden 20 december 2012 till 28 april 2013 kommer SAS flyga från Köpenhamn till Kiruna.

Det blir en avgång varje torsdag och söndag med en Airbus A319, med plats för 141 passagerare.
Flygtiden är 2 timmar och 25 minuter.
SAS flyger idag till Kiruna från Stockholm/Arlanda och Umeå.

Källa: Svenskaflygbolag.com

-------------------------------------------------------
NextJet fortsätter trafikera statligt upphandlade flyglinjer till Norrlands inland

Den statliga upphandlingen av flyglinjer till Norrlands inland under perioden juni 2012 till oktober 2015 är klar. Upphandlingen gäller flyglinjerna till Stockholm/Arlanda från Gällivare, Hemavan, Lycksele och Vilhelmina.

Samtliga linjer har tilldelats det svenska flygbolaget NextJet, som redan idag flyger samtliga flyglinjer.
Även flyglinjen Arvidsjaur - Arlanda var med i upphandlingen men fick avbrytas då NextJet meddelade att man kommer trafikera linjen på kommersiella villkor.

NextJet flyger för närvarnade med BAe ATP på linjerna Arvidsjaur - Lycksele - Arlanda och Hemavan - Vilhelmina - Arlanda.  På linjen Gällivare - Arlanda flyger bolaget med en ATR-72.

NextJet BAe ATP (SE-MEE) har dekorerats med reklam för Lycksele flygplats.

Källa: Svenskaflygbolag.com
-------------------------------------------------------
Skyways slutade flyga till Umeå från Göteborg/Landvetter

Den 27 april slutade Skyways att flyga till Umeå från Göteborg/Landvetter.
Linjen trafikerades med en avgång varje vardag med Embraer 145.

Det finns inget annat flygbolag som trafikerar reguljärt nonstopflyg på sträckan.

Malmö Aviation trafikerar flygavgångar från Göteborg Landvetter
Göteborg - Umeå / Umeå - Göteborg med mellanlandning på Bromma flygplats.
Restiden via Bromma är cirka en timme längre än Skyways nonstopflyg på linjen.

Källa: Svenskaflygbolag.com
-------------------------------------------------------
Arlanda - Sveg

Upphandlade trafiken inställd igen

Alla flygningar mellan Sveg och Arlanda är inställda sedan i tisdags.

Avies Sverige är upphandlade av Trafikverket att flyga sträckan men har hamnat i konflikt med det flygbolag som är inhyrda att sköta trafiken.

Det strulade redan i november när trafiken skulle starta men nu har det brutit ihop totalt.
Sedan i tisdags har vi ingen flygtrafik här i Sveg uppger Jan Hill, flygplatschef på Härjedalen Sveg Airport enligt Flygtorget.

Orsaken är att Avies Sverige, som sedan i höstas är upphandlade att flyga tre linjer i Sverige,
Pajala – Luleå, Torsby – Hagfors – Arlanda och Sveg – Mora – Arlanda har hamnat i konflikt med det flygbolag som hyrts in för att flyga trafiken på Sveg.
          
Avies Sverige har själva inte kapacitet att flyga alla tre linjerna.
En Jetstream 32 är upptagen i Luleå och den andra har skött trafiken på Sveg.

På Torsbylinjen var norska Helitrans inhyrda men sedan Avies Sverige hamnat i konflikt om villkoren, drog sig det norska flygbolaget ur.
          
Avies flyttade då den egna maskinen från Sveg till Torsby och hyrde in ett holländskt flygbolag.
Det är AIS Airline som en tid flugit sträckan Sveg – Mora - Arlanda.

Problemet uppstod när Avies Sverige hamnade på kollisionskurs kring avtalet även med AIS Airline.
Då drog sig det holländska bolaget ur trafiken.
Som en nödlösning försökte Avies Sverige då slinga den egna maskinen längs båda linjerna, alltså Torsby – Hagfors – Sveg – Mora – Arlanda.
          
Det höll inte och sedan i tisdags är Sveg helt utan flygtrafik.
– Vi vet ingenting om när det kan komma igång igen. Kommunikationen från Avies är noll, säger Jan Hill.
 
Det är inte första gången som Avies Sverige har problem att leverera det som Trafikverket upphandlat.
Vid trafikstarten i höstas var det Torsby och Hagfors som drabbades och var utan trafik i drygt en vecka.

Även Pajalalinjen har haft problem och vid olika tillfällen har Avies Sverige tvingats betala viten på hundratusentals kronor till Trafikverket när trafiken inte fungerat.

Vi utvärderar flygningarna allt eftersom vad gäller till exempel punktlighet, regularitet, kvalitet, flygplanstyp och liknande kriterier.
Bryter flygbolaget mot det blir det vite, säger Johan Holmér, avtalschef på Trafikverket.
          
I Sveg är besvikelsen över den illa skötta trafiken stor och på att det inte ges några besked om vad som sker,
annat än att Avies Sverige försöker lösa det hela med moderbolaget i Tallinn.

– Möjligen kommer det igång på måndag men jag har inga stora förhoppningar.
Det värsta är att vi tappar passagerare och att sånt här schabbel drar ner tilltron till flyget.

Flygtorget har utan framgång sökt representanter för Avies Sverige.

Källa: Flygtorget.se
------------------------------------------------------------
SAS öppnar linje Kiruna - Köpenhamn

Sent i höst öppnar SAS en ny linje mellan Kiruna och Köpenhamn.

Det är första gången bolaget kopplar norra Norrbotten till navet på Kastrup och rutten drivs i nära samarbete med näringslivet i Kiruna.

Kiruna har idag enbart trafik på Arlanda och det är SAS som står för den sedan Norwegian lade ner sin linje.

Den 20 december och fram till 28 april nästa år flyger SAS en direktlinje från Kiruna till Kastrup.

SAS sätter in en Airbus 319 som torsdagar och söndagar gör en turnaround från Köpenhamn.

SK 2898 lämnar klockan 09.00 och återvänder från Kiruna som SK 2899 klockan 12.05.
Flygtiden är cirka 2,5 timmar.

Den nya linjen är ett treårigt projekt i nära samarbete med näringslivet i Kiruna.

De har tillsammans bildat en fond som ekonomiskt garanterar flygningarna.
Kiruna Lappland hoppas att detta blir en permanent linje och att det blir fler rotationer i veckan, säger Erica Mattsson, vd på Kiruna Lappland enligt Flygtorget.

Idag finns inkommande charterflygningar från bland annat London men med en reguljär linje ökar möjligheterna.

Många norrmän flyger ut från Kiruna och omvänt kan Kiruna bli en gateway för både sommar- och vinterturism.

Källa: Flygtorget.se
------------------------------------------------------------

Åre Östersund Airports klimatarbete i världsklass

Åre Östersund Airport tillhör nu de tio bästa flygplatserna i Europa när det gäller miljöarbete.
Det sedan Airport Council International europé givit flygplatsen en klimatmärkning enligt högsta nivån 3+.
Åre Östersund Airport ansökte i slutet av mars om klimatmärkning hos Airport Council International Europé.

Ackrediteringen sker genom ett europeiskt koldioxid- och energiprogram, ACA, som mäter, reducerar och sätter mål för koldioxidutsläpp.

Flygplatsen har nått den högsta nivån eftersom flygplatsen är helt klimatneutral avseende utsläpp från den egna verksamheten.

De utsläpp flygplatsen inte lyckats minska klimatkompenseras genom ekonomiska bidrag till projekt i andra länder, som ska minska koldioxidutsläppen.
De nu aktuella projekten är två vindkraftsprojekt i Kina och biobränslebaserad kraftproduktion i Indien.
 
Organisationen har nu gett flygplatsen märkningen 3+, en nivå som bara ett tiotal flygplatser runt om i Europa uppfyller.

Källa: Flygtorget.se
------------------------------------------------------------
Flygplansservice på Skellefteå Airport

Subpart F verkstad, CAMO upp till 2730 kg samt service av alla kolvmotorer.
Gångtidsförlängning och korrosionskontroll.

www.ireng.se
-------------------------------------------------------


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar