onsdag 18 januari 2012

Nyheter Januari 2012

Nyheter från Scanjet

Scanjet flyger från och med 2012 direktflyg mellan Luleå-Split, Kroatien.
Scanjet erbjuder paketresor, skärgårdskryssningar och konferensresor.

För mer information, besök: www.scandjet.se

---------------------------------------------------------------------------------

Invigning - Avies Sverige AB, Pajala - Luleå

Flygnyheter:

Avies flyger nu på de upphandlade rutterna Pajala – Luleå och Torsby – Hagfors – Arlanda.

I Pajala skedde en försenad officiell invigning av trafiken Pajala – Luleå den 21 december 2011 i närvaro av landshövdingen.
De 22 flygningarna i veckan flyger Avies Sverige idag själva med en Jetstream 32.

Källa: Flygtorget

---------------------------------------------------------------------------------

Cimber och Skyways bildar Nordic Aviation Group

Flygnyheter: Nu formuleras strategin för flygbolagen Cimber och Skyways.
Nordic Aviation Group är det gemensamma namnet och fram till 2014 ska affärsmodeller, destinationer och flygplansflotta integreras.
- Idag har vi fem olika flygplan och det ska ner till två, ett turboprop och en jetmaskin, säger vd Jan Palmér till Flygtorget.

Källa: Flygtorget

---------------------------------------------------------------------------------

Tomteflyget passerar genom Norrländskt luftrum

Flygnyheter:
Jultomten finns i Rovaniemi och på några andra platser i norra Finland.
I år passerar drygt 300 chartermaskiner svenskt luftrum, fyllda av resenärer på väg att träffa tomten.
På LFV finns därför en särskild person med ansvar för de årliga tomteflygningarna.

Källa: Flygtorget

---------------------------------------------------------------------------------


Skellefteå Airport växer

Flygnyheter:
Det blev 24 procents ökning när Skellefteå Airport summerade förra årets flygtrafik.
Sedan flygplatsen togs över från Swedavia, har underlaget ökat med 75 000 passagerare.
- Vi har haft två fantastiska år, säger flygplatschefen till Flygtorget.

För två år sedan köpte Skellefteå kommun, mycket motvilligt, flygplatsen av Swedavia.
Priset var en krona, billigt kan tyckas för en fullt fungerande flygplats, men i köpet ingick ett underskott på en bra bit över tio miljoner årligen.
– Idag kan vi konstatera att det var en investering som ingen ångrar, säger Robert Lindberg, VD på flygplatsen.

Det som för drygt två år sedan var en ordinär regional flygplats med trafik till och från Stockholm har idag utvecklats till ett utbud som lockat drygt 278 000 passagerare.

Fortfarande är det SAS linje till Arlanda som går allra bäst men Flybe Nordics ATR 42 till Jakobstad/Helsingfors, Ryanair till Barcelona och den ökande chartertrafiken till Medelhavet har bättrat på statistiken.

– När det var ett statligt ägande sköttes alla förhandlingar och alla planer centralt, fortsätter Robert Lindberg.
Idag vilar ansvaret på våra axlar och vi har frihet att förhandla med vilka flygbolag vi vill.

Till sin hjälp i de förhandlingarna har Robert Lindskog vad han kallar en ”rörlig kostnadsbas”.
Detta ger möjlighet att variera passageraravgifterna och de fasta kostnaderna för flygbolagen.

Det går inte att fortsätta att ta ut de avgifter från flygbolagen vi gör idag om vi vill få hit ny trafik.

Våra egna intäkter måste komma från restaurang, annonsplatser och andra intäktskällor.

Med en bana på 2 100 meter har flygplatsen kapacitet att ta emot flygplan upp till Boeing 757.
Idag är det Boeing 737 och Airbus A320 familjen som syns på plattan.


Man hoppas på direkta förbindelser till Göteborg, Oslo och Köpenhamn och så gärna någon av de större hubbarna i Europa, Amsterdam eller Frankfurt, helst på Amsterdam.


Källa: Flygtorget 6 januari 2012

---------------------------------------------------------------------------------

Kommentar

Barcelona

Skrivet av NosJel2
Nu är Barcelonarutten tillbaka från Skellefteå.
Från slutet av mars till slutet av okt med två avg/v, måndag o fredag.


Passagerarunderlag i Skellefteå

Skrivet av NosJel

Läget mittemellan Umeå och Luleå är det bästa tänkbara, vilket väl Ryanairs Barcelonasrutt visar.

Nu SAS återigen slutat flyga till London från Luleå.
Detta efter två misslyckade försök.
Passagerarunderlaget är helt enkelt för litet.

Källa: Flygtorget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar