torsdag 17 november 2011

Nyheter November 2011

2011.11.17

Flygtrafiken Vasa-Umeå kan upphöra
Air Baltic Det slutgiltiga beslutet fattas nästa år 17.11.2011 13.12

Det lettiska flygbolaget Airbaltic överväger att stänga rutten Umeå-Vasa.
Enligt planerna slutar flygningarna sommaren 2012.

Det slutliga beslutet fattas i början av nästa år.

Flygboolaget Flybe Nordic kommer att fortsätta flygningarna mellan Helsingfors och Umeå.

Källa: Svenska YLE

-------------------------------------------------------

Fortsatt ökning på Skellefteå Airport

Skellefteå Airport fortsätter att växa.
Antalet passagerare har hittills i år ökat med 47 000 fler jämfört med fjolåret.
Detta innebär en passagerarökning på 25 procent.
Av dessa var 24 193 inrikesresande och 4 082 utrikesresande.

Två nya flygoperatörer har etablerat sig med under året med direktflyg till Barcelona, Jakobstad, Helsingfors, Marmaris, Antalya och Rhodos.

Under 2012 kommer ytterligare nya destinationer att trafikeras från Skellefteå då charterbolaget Apollo börjar flyga till den Grekiska ön Kreta nästa höst.

Källa: Flygtorget


-------------------------------------------------------

Höga Kusten Flyg bygger hangar i Örnsköldsvik


Bättre service för flygbolagen och större tillförlitlighet för flygplatsen.
Det är målsättningen när Höga Kusten Flyg och Örnsköldsviks flygplats tillsammans investerar i en ny hangar.

Höga Kusten Flyg är i nuläget enda flygbolag med linjetrafik på Örnsköldsviks flygplats.
Trafiken flygs av Golden Air som regelbundet övernattar två SAAB 2000 på flygplatsen.

Både flygbolag och flygplats har länge velat förbättra möjligheterna till teknik och underhåll på flygplanen
och har därför beslutat att tillsammans bygga hangar och ny infrastruktur på flygplatsen.

Diskussionerna har varit igång länge men det var inte förrän Swedavia sålde flygplatsen till Öviks kommun i april i år
som vi kunde komma vidare, säger Jimmy Nilsson, vd på Höga Kusten Flyg.

Den nya hangaren ska vara i bruk redan vid årsskiftet och med drygt 1 100 kvadratmeter rymmer den flygplan upp till storleksordningen ATR 72.
Det har länge stått klart att en hangar är nödvändig på en norrlandsflygplats med flyg som gör nattstopp.

Det här ökar punktligheten, speciellt på de första morgonavgångarna som inte behöver avisas i samma utsträckning
Även arbetsmiljön för teknikerna på flygplatsen förbättras, särskilt på vintern när temperaturen kan krypa ner mot minus 30 grader.

Källa: Flygtorget

-------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar