lördag 13 oktober 2012

Nyheter September 2012

Flygplatsernas framtid hotas

Det statliga driftbidraget till kommunala flygplatser har hittills delats ut direkt till de aktuella flygplatserna.

I fortsättningen ska dock bidraget gå till länsstyrelserna som sedan får använda pengarna som de vill.
Detta har väckt vissa farhågor hos Tomas Jansson, vd för Höga kusten airport till Allehanda.se.

Det finns också vissa farhågor om att pengarna ska användas till andra kommunikationsmedel, säger Jansson.
Hittills har Höga kusten airport varit den enda kommunala flygplatsen i länet.
Men nu ska även de hittills staligt ägda Örnsköldsviks flygplats och Midlanda övergå i kommunal regi och då är frågan om pengarna kommer att räcka och hur bidragen fördelas.

– Det vore ju olyckligt om flygplatserna skulle tvingas konkurrera med varandra för det vill vi inte göra.
Så jag förutsätter att det går att förhandla fram mer pengar.
Tomas Jansson påpekar också att det krävs långsiktighet när det gäller att driva en flygplats och att man därför måste veta om och hur mycket pengar flygplatsen får i framtiden.

Källa: Allehanda.se

--------------------------------------------------------------------------

Ekonomin hotad på de regionala flygplatserna


Landets regionala flygplatser går med förlust.
Nu riskerar de ännu större ekonomiska problem sedan staten slutar öronmärka de pengar som delas ut till de icke-statliga flygplatserna.
Kommunerna kan nu välja att lägga pengarna på den infrastruktur de själva vill.

Det är bara nio flygplatser i Norrland som kan räkna med ett kontinuerligt stöd.
I övriga fall levereras pengarna till regionen men de är inte längre öronmärkta för flygplatsen.

Istället är det fritt fram att lägga pengarna på den infrastruktur som politikerna tycker behöver pengarna bäst.
Det nya systemet gäller under en tioårsperiod.

Källa: Flygtorget.se

--------------------------------------------------------------------------

Pilot oskadd efter flygkrasch i Sollefteå

Ett flygplan störtade på flygfältet två mil väster om Sollefteå strax efter klockan 13.00 under torsdagen den 20 September.

Olyckan inträffade på den plats där Sollefteå flygklubb i dag bedriver sin
verksamhet.
Planet kraschade på en åker ungefär 75 meter ifrån landningsbanan.

- Piloten är en erfaren flygare som har flugit i många år.
Vi vet däremot att han höll på att flyga in sig på just den här flygplanstypen, säger Sigvard Backlund som är ordförande för Sollefteå flygklubb.

Enligt Sigvard Backlund var piloten ensam i planet och klarade sig utan skador.
Dessa uppgifter styrks också av räddningstjänsten.
Planet i fråga är ett motorsegelflygplan av modellen Super Dimona som ägs av flygklubben.

Flygplanet var av typ Diamond HK36 TTC Super Dimona SE-UDP Ådalsflyg och opererades av Sollefteå flygklubb.


Källa: Allehanda.se / Aviation-safety.net

--------------------------------------------------------------------------

Man omkom i flygkrasch

En man omkom efter att ha kraschat med och suttit fast i ett mindre sjöflygplan i sjön Lillblåbergsträsket, väster om Skellefteå i Västerbotten på Lördag 22 september.
En kvinna på planet klarade sig med lindriga skador.

En man och en kvinna befann sig ombord på planet.
Larmet nådde polisen strax efter halv åtta på lördagsmorgonen.

Planet ska ha hamnat upp och ner i sjön, men kunde vändas.
Mannen satt fast i planet, medan kvinnan lyckades ta sig ur på egen hand.
Båda fördes till Skellefteå lasarett, där mannen senare avled.

Enligt polisen rörde det sig om ett så kallat ultralätt flygplan.
Det medför att olyckan inte kommer att utredas av statens haverikommission utan av polisens tekniker.

Flygplanet var av typen Ikarus C42B

Källa: Aviation-safety.net / Norran.se / TT

--------------------------------------------------------------------------

Flyg nära störta under övning

Det danska F16-planet fick motorstopp i luften och störtade 6 000 meter.
Men piloten lyckades starta planet igen och landa på Vidselbasen den 4 September.
– Ett mycket allvarligt tillbud, säger flychefen Carl-Johan Edström och övningsledare för Nordic air meet.

Källa: nsd.se

--------------------------------------------------------------------------


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar