torsdag 31 mars 2011

Nyheter Mars 2011 A

Skyways fortsätter att utöka sitt linjenät.
Den 26 april börjar bolaget flyga mellan Skellefteå och Stockholm med en avgång varje vardag.

Skellefteå Airports vd Robert Lindberg kommenterar den nya satsningen:

- För oss är flygtrafiken oerhört avgörande och speciellt möjligheten att kunna ta sig till Stockholm tidigt på morgonen och hem igen på kvällen.
Detta blir nu en klar förbättring för regionen då Skyways kompletterar befintlig operatörs trafik.

Källa: http://resenyheter.msn.se/

--------------------------------------------------------------------------------

Politikerna i Storuman ger inte upp hoppet om en flygplats

Ingen reguljär flygtrafik. Inte med på Trafikverkets upphandling av rikstrafiken.
Storumans flygplats i Gunnarn ligger öde. Men fortfarande hoppas politikerna i Storuman
på framtiden och vill därför hålla flygplatsen öppen fram till sommaren.

Det är inte bara de svenska flygbolagen som avvaktar Trafikverkets upphandling av flyglinjer, det som tidigare kallades Rikstrafiken, med stigande spänning.
En subventionerad flyglinje kan betyda fortsatt liv också för de mindre flygplatserna.
I Storuman är flygplatsen sedan länge förbiflugen av den statliga upphandlingen men politikerna hoppas ändå på att något av de flygbolag som får Trafikverkets uppdrag ska välja att använda Gunnarn.

Det är en av förändringarna i upphandlingsunderlaget som tänt hoppet i Storuman.
De kontrakterade flygbolagen är mer fria än tidigare kombinera flyglinjerna och mellanlanda också på orter som inte ingår i de beslutade destinationerna.

Storuman blev av med subventionerad trafik vid förra upphandlingen 2008 och tog då själva över ansvaret och kostnaderna.

Det lettiska flygbolaget Avion Express flög i olika omgångar dagliga dubbelturer till Stockholm med en Saab 340.
Men när det visade sig att kommunens kostnader för att hålla trafiken igång landade runt 10 miljoner årligen lades flygtrafiken slutligen ner i höstas.
Men nu har än en gång hoppet vaknat till liv och kommunen har beslutat att inte avveckla flygplatsen riktigt än.

- Vi har inte gett upp och jobbar vidare med frågan.
Det kan finnas en möjlighet att driva trafiken vidare på Gunnarn på annat sätt.

Nu vill jag inte föregripa ett kommande möte, men upplever inte att dörren är stängd för fortsatt flygtrafik till och från Gunnarn, säger Erik-Abel Ejderud, ordförande i Storumans flygplats AB i en intervju med Västerbottens Kuriren.

Men det övergripande problemet för flygplatsen i Gunnarn är att det redan finns tre andra flygplatser inom en radie på tio mil och i ett upptagningsområde med knappt 40 000 invånare.
Flygplatserna i Hemavan, Lycksele och Wilhelmina ingår i Trafikverkets upphandling och lär alltså leva vidare.

Planer finns också på att bygga ut kapaciteten i Wilhelmina och ge den status av centralflygplats i Lappland.
Trots det fortsätter alltså politikerna i Storuman att hoppas.

Källa: Flygtorget.se

Tillbaka till huvudsidan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar